• Nieuws item
  • Nieuws item
  • Nieuws item
  • Nieuws item
  • Nieuws item

Dankzij 12.500 ton asfalt en een enorme batterij aan materieel en mensen oogt de start- en landingsbaan op Vliegbasis Woensdrecht na twee dagen pezen weer als een zwart biljartlaken van 80.000 vierkante meter.

Als een veelkoppig monster schuiven negen asfalteringsmachines gestaag over de 45 meter brede baan waar straks weer F16’s, Airbussen en Boeings met hoge snelheid landen en opstijgen. De circa twee kilometer lange levensader van Vliegbasis Woensdrecht, ook onmisbaar voor Fokker op Business Park Aviolanda, is na 2009 weer aan een zware operatie toe.

Terwijl 85 vrachtwagens continu vers asfalt aanvoeren, zo’n 230 ladingen in acht uur tijd, wordt de imposante machinerie die deze dinsdag de toplaag aanbrengt in haar kielzog gevolgd door achttien walsen, als meeuwen achter een tractor. In een ogenschijnlijke chaos stomen ze voortdurend voor- en achteruit.

Choreografie voor achttien walsen
In werkelijkheid rijden de tandem- en drierolwalsen volgens een uitgekiende choreografie harmonieus heen en weer om het dampende asfalt zo te verdichten dat gewenste kwaliteit wordt behaald. Met drones, scanners en warmtekaarten worden de dansbewegingen gejureerd en de machinisten indien nodig bijgestuurd via hun tablet.

,,Toch is het vooral vakmanschap en gevoel”, kijkt bedrijfsleider Bram de Mooij van Bouwbedrijf BAM Infra Nederland bewonderend toe. Zo’n megaklus blijft speciaal, zelfs voor de weinige concerns die ze aankunnen. ,,Je krijgt zo’n order alleen als je recente, aantoonbare ervaring hebt met het asfalteren van vliegvelden. En Defensie stelt extreem hoge kwaliteitseisen.”

Vliegveiligheid voorop
Kapitein Marcel Schouten, woordvoerder van de vliegbasis, wijst op de kracht van de straalmotoren in een F16. ,,Die zuigen van alles naar binnen. Loskomende steentjes kunnen zoveel schade aan een motor veroorzaken dat die daardoor moet worden afgeschreven. En vliegveiligheid staat bij ons voorop, daar valt geen geld tegenover te zetten.”

Vandaar dat naast dagelijkse visuele inspecties naar scheurtjes en oneffenheden door de luchtverkeersleiding, plus drie technische schouwrondes per jaar, Defensie elk decennium al haar zeven banen een keer laat vernieuwen. ,,Deze klus op Woensdrecht komt uit tussen de 6 en 6,5 miljoen euro”, geeft De Mooij aan.

Twee dagen met 150 à 170 man
Naast hoogwaardig asfalt moet immers ook een compleet machinepark op diepladers worden aangevoerd. En bij het aanbrengen van de nieuwe tussenlaag op maandag en de deklaag op dinsdag zijn beide etmalen van pakweg 7.30 tot 16.30 uur tussen de 150 en 170 man op de been.

Asfaltcentrales in Bergen op Zoom en Den Bosch draaien vrijwel volle bak, de rest komt uit Roosendaal en Rotterdam. Niet verder weg, vanwege het filerisico. ,,Eén centrale kan gemiddeld 200 ton per uur draaien, maar dit project vraagt meer. Nagenoeg al ons asfaltmaterieel wordt hierbij ingezet, waardoor we deze twee dagen elders in Nederland vrijwel niets asfalteren”, duidt De Mooij de vereiste capaciteit op Woensdrecht.

Lunchpakketjes op wals en machine
Anders dan bij normale projecten worden lunchpakketjes aan de medewerkers op de walsen en machines afgegeven. Immers, onderbrekingen zouden funest zijn voor de vereiste vlakheid van de baan.

,,De asfalteermachines moeten 3,8 à 4 meter per minuut afleggen. Zak je daaronder, dan krijg je oneffenheden. En vanwege de snelheid van een F16 moet de baan juist heel mooi vlak zijn. Die landen en stijgen met zo’n geweld, dat je geen gehobbel kunt hebben. Daarnaast moet het asfalt een stroefheid hebben die past bij het remvermogen van zo’n straaljager.”

Alle asfalt hier is dan ook volledig nieuw. ,,We recycleren wel de 12.500 ton asfalt van tussen- en deklaag die we er hier eerst af hebben gefreesd, maar die wordt bijvoorbeeld verwerkt in andere projecten. Voor een karwei als dit draaien we alleen heel fijn, dicht asfalt met een hoog percentage bitumen om te voorkomen dat er steentjes losraken.”

De kwaliteit van het asfalt wordt voortdurend gecontroleerd. ,,Als Defensie het zou afkeuren, moeten we weer frezen en opnieuw beginnen”, schetst De Mooij. ,,En we zijn best zeker van onze zaak, maar dat maakt een karwei als dit toch extra spannend”, zegt Danny Bastiaanssen, projectorganisator bij BAM, die vooraf op de eigen locatie in Bergen op Zoom een proefvak liet aanleggen.

Race tegen de klok
De praktijk blijft desalniettemin speciaal. In V-vorm bewegen de asfalteermachines zich voort. ,,Ze houden onderling de juiste afstand aan en de walsen rijden er ook precies kort genoeg op om straks over die 45 meter breedte één strakke laag te krijgen. Dus moet alles in een uur of acht en zo is het toch een race tegen de klok. We zijn gebaat bij een constant proces, urenlang dezelfde snelheid is ideaal.”

De Mooij schiet in de lach. ,,Wij zijn dus blij als het saai is. Maar de mannen op de baan zeggen na een tijdje soms: ‘Laat mij morgen maar weer een kronkelig fietspad doen’. Toch vinden ze het een bijzonder project waar ze graag foto’s van zouden maken, maar op een militaire basis mag dat niet. Dat is ze goed ingeprent, sociale media worden er ook op gecontroleerd.”

Miezer kan, hoosbuien of onweer niet
Het maakt deel uit van een strakke planning. ,,Je moet al dat personeel en materieel reserveren, met back-ups, en rekening houden met het weer. Het besluit tot asfalteren let nauw. Alle info komt in een beslismodel en dan volgt er nog overleg voor we groen licht geven. Wat miezer kunnen we opvangen, hoosbuien of onweer niet. En je wilt het ‘s ochtend niet hoeven afblazen als je asfaltcentrale al sinds middernacht draait”, zegt De Mooij.

,,In feite hebben we drie maanden voorbereiding keihard nodig voor zo’n zeven dag werk”, vat BAM-projectleider Wim Rommers samen. ,,Half mei kregen we de sleutel. Dan is het materiaal aanvoeren, de oude laag frezen, en nu twee dagen asfalteren. Dus toch een soort haastklus. Medio juni gaat de baan tussendoor even vijf dagen open zodat er vliegtuigen van en naar Fokker kunnen.”

Ook nog 18 kilometer aan voegen
Daarna volgt nog vier weken afrondend werk. ,,We brengen op de deklaag een speciaal voorgeschreven anti-skid-coating aan voor de juiste stroefheid. Ook de markering en bebording maken we dan in orde”, licht Bastiaanssen toe. ,,Verder brengen we nog 22.000 vierkante meter kunststof deklaag aan op betonverhardingen op de baan.” Rommers vult aan: ,,Plus 18 kilometer aan voegen tussen beton, goten en baan.”

Op 15 juli levert BAM de fonkelnieuwe start- en landingsbaan op en komen de talloze vliegbewegingen van de PC-7-lestoestellen en F16’s van de Luchtmacht weer op gang, net als de passagierstoestellen voor onderhoud bij buurman Fokker. En kijkt De Mooij terug op een spectaculaire klus. ,,Hier gaat mijn asfalthart sneller van kloppen.”

Bron: PZC.nl

Sagro.nl gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren,
zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we cookies
en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken.
Als u wilt u ons privacy beleid wilt nalezen klikt u op "Meer".