• Nieuws item
  • Nieuws item
  • Nieuws item
  • Nieuws item

Seaport Magazine nummer 3 - 2021: Sagro heeft alles 'in house'.

Sagro bestaat uit een cluster van bedrijven dat met kennis, ervaring en certificeringen bij uitstek geschikt is voor op- en overslag, grondverzet, transport, milieuadvies, sanering, sloopwerkzaamheden, recycling en offshore decommissioning. Naast het aannemingsbedrijf heeft Sagro ook al jarenlang de beschikking over een eigen transportbedrijf (Kole Transport), recycling bedrijf (Innovarec) en milieuadviesbureau (SMA).

Het hoofdkantoor van Sagro is in ’s-Heerenhoek gevestigd en tevens beschikt het ruim 50 jaar jonge bedrijf over een uitgebreide terminal in Vlissingen-Oost. Deze 15 jaar geleden gerealiseerde terminal is uitgegroeid tot logistieke draaischijf. Het terrein bedraagt 95.000 vierkante meter, waarvan 20.000 vierkante meter overdekte opslagfaciliteit.

Verzwaarde kade

De nieuwe verzwaarde kade van 175 meter is eind vorig jaar opgeleverd. Voor de nieuwe kade zijn 1100 heipalen van 35 meter per stuk gebruikt. Groot voordeel is dat Sagro alles ‘in house’ doet. De bijzondere kade is een enorm voordeel bij zware constructies. Ze kunnen zonder extra voorzieningen direct op het asfalt gelost worden. Zo kan het bedrijf ook in de toekomst diverse projecten met zware stukken aan.

Op- en overslag

De terminal is geschikt voor op- en overslag van bulkgoederen zoals kunstmest, graan, zout en houtpellets. “Met eigen overslagkranen, shovels en vrachtauto's zorgen wij ervoor dat ook het logistieke proces van water naar land en andersom naadloos in elkaar overloopt. Daarbij houden we nieuwe ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zo kunnen wij tijdig inspelen op veranderingen”, aldus commercieel manager Paul van Veldhuizen.

'Board to Board'

Bij Sagro is 'board to board' overslag mogelijk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van eigen mobiele kranen van 10 tot 80 ton of een drijvende kraan. De kranen zijn voorzien van grijpers, poliepen of (coil)magneten. “Hiermee wordt probleemloos bulk (ferro en non ferro metalen), neobulk, stukgoed, of containers opgepakt uit de schepen. Ook hebben wij de mogelijkheid om bulkgoederen op locatie te bewerken zoals breken, zeven of sorteren.”

Ruime opslagcapaciteiten

Sagro beschikt over ruime opslagcapaciteiten. Zo behoort overdekte opslag, in de loodsen aan de kade, tot de mogelijkheden. De loodsen zijn onder andere geschikt voor het bergen van zout of andere bulkgoederen. Deze manier van opslag is vooral geschikt voor goederen die in een afgesloten droge ruimte opgeslagen dienen te worden (GMP).

Buitenterrein

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om bulk of stukgoed in containers op het buitenterrein te bergen. “Ook voor de buitenopslag van bulkgoederen is onze terminal goed ingericht. Bulklading kan direct in loodsen worden gelost; in gescheiden compartimenten, om direct te verwerken en te worden overgeladen in bijvoorbeeld vrachtwagens. De goederen kunnen eveneens tijdelijk worden opgeslagen. In de tussentijd maken wij de goederen klaar om te distribueren, zoals wegen, breken, zeven of sorteren van goederen”, vervolgt Paul. De terreinen zijn deels voorzien van een vloeistofdichte vloer, waardoor ook afvalstoffen kunnen worden behandeld.

Decom

Sagro Decom is een relatief nieuwe loot aan de stam van Sagro. In de komende jaren moeten honderden oude olie- en gasplatformen vanuit de Noordzee geruimd worden. Sagro krijgt veel aanvragen binnen in het kader van decommissioning, met name ook door de bekendheid rondom de beide Tyra projecten van Total. De kennis en kunde die in de afgelopen 50 jaar is opgebouwd op het gebied van civiele en industriële sloop komt nu goed van pas bij decommissioning.

Hoog kwaliteitsniveau

De toenemende aanvragen voor decommissioning bij Sagro kunnen niet los worden gezien van het hoge kwaliteitsniveau in Nederland. Dat wordt vereist door zowel de olie- en gasmaatschappijen als de heavy lift contractors. Concerns als Total stellen daarbij ook hoge eisen aan de subcontractors.

Tyra

In het kader van de Tyra projecten is Sagro voor hoofdaannemer Heerema Marine Contractors (HMC) vorig jaar gestart met de ontmanteling van 17.000 ton staal, afkomstig van topsides, bruggen en flare towers uit het Deense deel van de Noordzee. Het Total project voor hoofdaannemer Heerema, met in totaal 8 topsides en 7 bruggen die de platformen onderling verbinden, zal eind dit jaar worden opgeleverd. Daarnaast worden er in het kader van Tyra ook 4 jackets, goed voor 10.000 ton staal, voor hoofdaannemer Allseas op de terminal van Sagro ontmanteld. Dit project zal in 2022 worden afgerond.

Hergebruik

Als bedrijf met duurzaamheid in het DNA, heeft Sagro de focus op hergebruik van materialen en grondstoffen. Het staal gaat uiteindelijk naar de smelterijen waar het een nieuw leven krijgt in bijvoorbeeld de automotive of de ict. In sommige gevallen kunnen machines of tanks na reiniging en inspectie zelfs hergebruikt worden voor dezelfde toepassing.

Duurzame toekomst

Ontmanteling van windturbines, die een levenscyclus hebben van 25 á 30 jaar, is een toekomstige groeimarkt voor Sagro. “De bladen bestaan uit glasvezelversterkt composietmateriaal. Het product dat dankzij een nieuwe recyclemethode ontstaat, moet gebruikt kunnen worden voor nieuwe hoogwaardige toepassingen. We hebben een eigen verzwaarde kade en we hebben veel kennis en ervaring van decommissioning. Dat maakt ons ook een sterke partner voor het ontmantelen van windturbines”, besluit de commercieel manager.

Sagro.nl gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren,
zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we cookies
en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken.
Als u wilt u ons privacy beleid wilt nalezen klikt u op "Meer".